Rakos bottal a Tiszán

Nyomtatás
Készült: 2012. február 12. vasárnap

UJVARI K. ROBERT (Szőveg, Fótók)

Május hónap vége felé meghívást kaptam Lantos Jánostól hogy kísérjem el egy Tiszai horgászatra. Nem tudtam nemet mondani erre a meghívásra, a sok kilométer távolság ellenére sem, hisz engem mindig is vonz az idegen vizeken való horgászat és azoknak a halaknak a megfogása amelyek az én környékemen egyáltalán nem fordulnak elő. Hogy melyik halfajokról van szó, hát a jászkeszegről, a lapos és a karika keszegről. De nem csak egy jó horgászat emlékével tértem haza, hanem újabb praktikákat és trükkökkel lettem gazdagabb és melyeket most önöknek is elárulok.

Rövid földrajz óra
A Tisza folyó Ukrajnában ered és mire a Dunába folyna, Belgrád mellett, még négy országon is keresztül folyik: Románia, Szlovákia, Magyarország és Szerbia. A Tisza folyó a Duna legnagyobb mellékfolyóia és az idők folyamán több mérgezést is el kellett tűrnie. A legismertebb és egyben leg károsabb a Nagybányai cián szennyezés volt ami 11 évvel ezelőtt történt. Azota a folyó helyre ált, söt mondhatni kivirágzott, de ez alatt értem a nyárfák virágzását is mely sokszor megnehezíti a horgászok életét. Ez úttal szerencsénk volt hisz az enyhe szél átfújta a túlpartra a kellemetlen szöszöket. Lantos úr által kiválasztott horgász hely az a Csongrádi szakaszon volt, nem mesze attól a helytől ahol a Hármas Körös beletorkol a Tiszába .

A kiválasztott hely

A bekeverésre váro alapanyag

Mire érdemes horgászni
A csongrádi szakaszon, a békés halak közül dominálnak a dévérkeszeg és rokonai: lapos keszeg, karikakeszeg és jászkeszeg, a ragadózok közül pedig a sülőre, balinra és harcsára lehet eredményes a horgász. A napijegy kiváltása után irányt vettünk az adott partszakaszhoz. Szerencsére nem kellett sokat cipelni, mivel a rakós botos horgászatnak ez az egyik hátránya, hogy sok tartozék szükségeltetik más úszós horgászmódszerekhez képest (spicc botozás vagy match botozás). Miután elhelyeztük a horgászládákat a kiválasztott helyre neki álltunk az etetőanyag elkészítéséhez. Jobban mondva csak Lantos úr ált neki, mert én csak asszisztáltam.

A két etetőanyag „szemtöl-szembe”

Az aznapi etetőanyag keverék két alapra volt felépítve: az első az 3 kiló Folyóvízi Sajtos etetőanyag volt, míg a második alapot 3 kiló Ponty Extra-névre hallgató etetőanyag tette ki. Míg az elsőről elmondható hogy egy kimondottan folyóvízre készített etetőanyag, adig a másikra azt lehet elmondani hogy intenzíven édes etetőanyag (számomra a nápolyiszelet jutót egyből eszembe mikor megszagoltam) ami a ponty horgászatára volt kifejlesztve. Felmerül a kérdés hogy mit keres egy pontyos kaja a dévéreknek szánt etetőanyagban (bár pontyokat is szoktak fogni ezen a folyó szakaszon is, de abban az időben valamerre el voltak a pontyok menve). A válasz egyszerű: a dévérkeszegek is a Pontyfélék családjába tartoznak és igencsak édes szájúak. A 6 kiló etetőanyag szárazon el volt keverve egy dézsában majd sorra kerültek bele azok az adalék anyagok melyek tovább fokozták hatékonyságát a folyóvízre és hogy még csalogatóbb legyen a halak számára. Lentebb felsorolom a lépéseket melyek elengedhetetlenek egy jó folyóvízi kaja elkészítéséhez:

A kavaró fejel csak pár másodperc az egész

1. Bármilyen etetőanyagról legyen szó, de leginkább ha kettő vagy több típusút keverünk össze, előtte ezeket száraz állapotban el kel keverni. Egy kézi fúró kavarófejél ellátva nagy segítség tud lenni, főleg ha nagyobb menyiségben kel megkeverni egy etetőanyagot. Ilyenkor az etetőanyag oly homogén lesz és csomó mentes hogy nem is szükséges átrostálni a keveréket.

A víz adagolását fokozatosan kel tenni

1. A vizet fokozatosan kel adagolni a száraz etetőanyaghoz. Ez azért szükséges hogy ne nedvesítsük túl a halaknak szánt ételt. Ha a baj mégis megtörténik lehet korrigálni a dolgot további száraz etetőanyag hozzáadásával (már ha tettünk félre!). Egy kisebb edény ideális ehhez a művelethez.

Következhet a föld rostálása...

1. Következhet a föld hozzáadása, hogy megnehezítsük az etetőanyagot és ezáltal hamarább lejussanak a gombócok az aljzatra, ott ahol ki kel fejtsék csalogató hatásukat. Ez főleg ott fontos ahol a meghorgászandó víz 5 - 6 metér mély és a víz sodrása erős, ahogy a mi esetünkben is volt. Ha nem üzletből vesszük a földet akkor ajánlatos átrostálni hogy csomó mentesítsük a földet és eltávolítsuk az esetleges szemetet belőle, mint kavicsok, növényi maradványok.

és adagolása

1. Többféle növényi magvakat adhatunk hozzá az etetőanyaghoz. Az egyik leghasználtabb, főleg folyóvizén és amit a dévér népség is nagyon kedveld az a főt buza. Itt körülbelül 1 kilogramm került bekeverésre. Ha házilag főzzük a buzát, de akkár más növényi magvakat, célszerű lehet egy nagyobb menyiséget előre megfőzni és kisebb adagokban mély-hűteni. Így hosszabb időre is tárolhatunk magvakat és mindig kéznél van, ha meg szükségünk van egy adagra, horgászat előtt pár órával kivesszük a mélyhűtőből amennyire ép szükségünk van.

Egy kis főt búza

1. Egy másik gyakran használt növényi mag az a kukorica, mely most konzerv változatban került fel használatra. Lantos János mielőtt bekeverte volna a föt kukoricát, kifacsarta a magokból a folyadékot hogy ne nedvesítse túl a keveréket és utána összemorzsolta a szemeket hogy az édes íz jobban és hamarább kerüljön bele a keverékbe.

Csavart csemege kukorica...

és szét morzsolva.

1. Következhettek az élőanyag adalékok ? elsőként az etetőszúnyogokat kellett  előkészíteni. Hogy minél egyenletesebben juttathassuk a keverékbe a kis szúnyog lárvákat elsőnek szét kel választani egymástól őket. Ezt többféle por anyagokal lehet elvégezni. Miután rászórjuk a finom port, könnyed mozgásokkal az újainkkal szét rázzuk egymástól a lárvákat, amiket így már könnyen és egyenletesen elkeverhetünk az erre a célra előkészített földbe. Ehhez a horgászathoz fél liter etetőszúnyogot készített el házigazdám, amiből fele bekerült az alapetetésre szánt gombócokba, mig a másik fele a ráetetésre lett félretéve.

Az etetőszúnyogokra illik egy kis „puder”

Fullasztott csontik

1. Utolsóként a fullasztott csontik kerültek bele a keverékbe. A fullasztott csalik nem „ rúgják” szét a gombócokat mint az élők tennék és ezáltal a gombócok nem jutnának le egyben a meder fenékre ahová szeretnénk, hanem a víz elsodorná lejjebb és egyúttal a halakat is. Azért pár perc alatt a kis kukacok fel ébrednek, így ajánlatos csak az etetés előtti percekben berakni a fullasztott csontikat. Persze lehet fórázót csontikat is használni, de az még külön munkát igényel amivel most Lantos János nem akart vesződni.

Nyám, nyám!

Miután minden összetevő bekerült és az etetőanyag állaga is megfelelő lett, következtek a gombócok elkészítése. A narancs méretű 10 gomboc a rakos bot hegyéhez lettek bedobva és egy picit a sodrástól fentebb, úgy fél méterre. Előre 6 grammos lapos úszókat használtunk, mivel házigazdám szerint ezek a súlyú úszok elegendők ezen a vízen, viszont a víz sodrása erősebb volt mint máskor, így elöre 8 grammosra, míg végül 10 grammos úszókra cseréltünk mindketten.

Repül a gombóc...

...pont ahová kel

Az etetés helye

Sok lapos és karikakeszeg, szép jászok
Talán 10 perc sem telt a horgászatból mikor János meg is fogta a nap első halát ? egy közepes méretű lapos keszeget, melyett egy tenyeres karika követett. Ez a két halfaj dominálta az aznapi horgász zsákmányt. A dévérek ritkában tettek látogatást a horgainknál és azokból is inkáb a kisebek jöttek, legnagyobb talán fél kiló lehetett. Több mint egy órája horgásztunk, mikor Lantos János akaszt, érzi hogy egy jobb hallal akadt dolga de hamarosan elszakad az előke. Bizonyára jász mondja János nekem. Mikor mindez másodszor is megismétlődik házigazdám nem tétovázik sokat és lecseréli a 0,8 mm-as vastagságú előkét! A harmadik jász már nem szabadult.

És ime az első hal

Egy tenyeres karika

És az első jászkeszeg

Előre a halak nem utasították vissza a 3 csontit sem a horogra tűzve, de az idő múlásával a halak egyre finnyásabbak lettek, hogy a horgászat végére ha kapást akartunk kicsalni akkor mindössze 3 tűzőszúnyogot raktunk a 16-os horogra. Egy dolgot nem volt szabad figyelmen kívül hagyni hogy halaink az etetésen maradjanak, is ez a ráetetés volt, körülbelül 10 percenkét egy ? két kisebb gombóccal. Ha ezt kihagytuk a kapások is ritkábbak lettek. Amúgy a kapások legtöbbször akor jöttek mikor a szerelék visza volt tartva. Én például azt figyeltem meg hogy mikor a visszatartásból egy picit engedtem a szereléket haladni az árral, egyből volt kapásom. Ha nem volt kapás újból megállítottam az úszot és pár másodperc után újból engedtem a szereléket sodródni. A legtöbb jászkeszeget ilyenkor sikerült megfognom. Ennek a visszatartás ? eresztésnek (persze lassabban mint ahogy a sodrás vinné) a ritmusát mindenki saját maga kel kitapasztalja ott helyben a vízparton, igazodva a halak kapó kedvéhez, a víz sebességéhez és mélységéhez.

Lapos úszó, ellengethetetlen egy folyóvízi pecához

Egy 6 órás horgászat termése

Hat óra horgászat után „ lefújtuk” a mérközést és próbáltuk levonni a tanúságokat az aznapi pecázásból. Házigazdám szerint sikeresen zártuk a napot, hisz az általa kifogott15 kiló hallak magukért beszélnek és én sem kel szégyenkezzek a csak 10 kilogramm fogással, hisz én több jászkeszeget tereltem szákba mint Lantos János. Hogy mit csinálhatunk volna jobban? Talán többet is etethettünk volna, mert a halak igényelték ezt a dolgot és erre csak majdnem három óra horgászat után jöttünk rá. Én mindenképp örültem Lantos úr meghívásának és remélem mihamarabb vissza tudok ide térni egy jó kis folyóvízi horgászatra. Ki tudja, talán ősszel, hogy legyen majd mire emlékezem a hosszú téli estéken.

Mehet is vissza

Legújabb galériák

Copyright 2014. Lantos-Mix Bt.